غدیر، یکی از مهم‌ترین رویدادهای مذهبی و فرهنگی در تاریخ اسلام است که هر ساله با جشن و شادی در بسیاری از کشورها جشن گرفته می‌شود. این روز، روزی است که پیامبر اسلام، حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلم)، در سفر بازگشت از حجت الوداع، در منطقه غدیر خم در حضور هزاران انسان، امامت امیرالمومنین، علی (علیه السلام) را برای جامعه اسلامی تأیید و اعلام کرد. اما غدیر بیش از این است، غدیر فرصتی است برای بیان مفهوم انسانیت و اعمال خیر و بخشش. این روز، فرصتی است تا ارزش‌های بنیادین انسانی مانند محبت، مهربانی و احترام به یکدیگر را تجسم کنیم.

اما در این مقاله، به یک جنبه خاص از جشن روز غدیر می‌پردازیم؛ و آن هم اطعام غدیر است. اطعام غدیر، فراتر از مراسم مذهبی، نشانگر توجه به محرومان و نیازمندان است. در این مقاله، به بررسی اهمیت اطعام در روز غدیر می‌پردازیم.

عید غدیر خم

عید غدیر خم یکی از اعیادی است که مسلمانان پارسی زبان اذعان دارند باید این عید را به اندازه عید نوروز جشن گرفت. در روز عید غدیر خم خداوند نعمت خودش را برای مومنان تکمیل کرد. اهمیت عید غدیر خم به میزانی است که خداوند به پیامبر ما حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلم)، می فرماید اگر وظیفه ات را در عید غدیر انجام ندهی و امام مسلمانان را به آنها معرفی نکنی، گویا رسالتت را درست و کامل انجام نداده ای.

فلذا پیامبر مسلمانان در روز عید غدیر در بین جمعی هزاران نفری از مومنان و مسلمانان، امام علی (علیه السلام) را به عنوان جاشین خودشان معرفی کردند و مردم با ایشان بیعت کردند. اما امان از مردمی که بیعت نمادین با امام علی داشتند و سهمشان از معرفی ایشان و پذیرش ایشان به عنوان امیرالمومنین و خلیفه مسلمانان را انجام ندادند. اگر آن هزار نفر وظیفه خود را به درستی انجام می دادند، تعداد اندکی در سقیفه نمی توانستند حق را ناحق کنند و جایگاه خلافت را از امیرالمومنین بگیرند.

ثواب اطعام در عید غدیر در روایات و احادیث

امام صادق علیه السلام می فرمایند: غذا دادن به یک مومن در روز غدیر ثواب اطعام  یک میلیون پیامبر و شهید و فرد صالح در حرم خداوند را دارد.

به جز عید غدیر در کجا می توانیم ثواب اطعام یک میلیون پیامبر و شهید را به دست بیاوریم؟ در هیچ موقعیت دیگری نمی توانیم. ثواب اطعام غدیر قابل قیاس با ثواب اعمال دیگر در روزهای دیگر نیست. گویی غدیر روزی الهی است که هر عمل خیر در آن هزاران هزار برابر روزهای معمولی ثواب دارد.

امام على(ع) می ‏فرماید: من افطر مؤمنا فى لیلة فکأنما افطر فئاما… (المراقبات، میرزا جواد آقا تبریزى، ص. 256) کسى که مؤمن روزه ‏دارى رادر غدیر افطار دهد، مانند این است که ده فئام را افطار داده است. فردى پرسید: اى امیرمؤمنان(ع) «فئام» چیست؟ حضرت فرمود: صد هزار پیامبر(ص) و صدیق و شهید. آنگاه ادامه داد: پس چگونه خواهد بود فضیلت کسى که جمعى از مؤمنین و مؤمنات را تکفل کند.

بر اساس برخى از روایات، امام رضا(ع) در روز غدیر گروهى را براى افطار نزد خود نگاه داشت. (الغدیر، علامه امینى، ج 1، ص. 287) بنابراین روایات و روایاتی دیگر اطعام و غذا دادن در روز عید غدیر مستحب موکد است و حال که چنین است چرا ما نباید در این کار خیر و پرثواب شریک باشیم و نباید تصور کنیم که برای اطعام مومنان حتما می بایست سفره های رنگین بزرگ بیاندازیم.

راهکارهای ساده برای اطعام مومنان در عید غدیر

اطعام در غدیر را می توان به سادگی با دادن لقمه ای خانگی یا پرداخت هزینه آن برای اینکه دیگران به جای شما این لقمه ها را درست کنند، انجام دهید. شما می توانید اطعام غدیر را از فقرا شروع کنید و یا این اطعام را با کمک خانواده و دوستانتان با یکدیگر انجام دهید. لقمه های میلیونی غدیر، اطعامی ساده هستند که برای همه غذا دادن در روز عید غدیر را با کمترین هزینه ممکن می کنند.